Toen Margreet (38) kwam werken bij Doomijn was de kinderopvang nieuw terrein voor haar. Dat betekende veel vragen stellen en zelf op onderzoek uit gaan. Zo leerde ze niet alleen de fijne kneepjes van het vak, maar ontdekte ze ook waar ze écht gelukkig van wordt.
Toen wist ik: dát wil ik gaan doen later. Ik word pedagoog.
Margreet: “Nadat ik een paar jaar gewerkt had als spelbegeleider op het speciaal basisonderwijs, ging ik aan de slag bij Doomijn als pedagogisch medewerker. Door verlof van mijn vaste team, werkte ik veel samen met collega’s uit de invalpoule. Ik had dus vaak een wisselend team en zocht veel zelf uit. Zo kon ik het werk helemaal eigen maken en daar heb ik ontzettend veel van geleerd.” Al snel begon Margreet het vak steeds leuker te vinden. “In de kinderopvang kijk je naar de behoefte van het kind, daar sluit je als pedagogisch medewerker op aan. Je kijkt hoe je kinderen kunt prikkelen met spelaanbod en materialen, hoekjes en vrij spel. Het is veel vrijer werken dan binnen het onderwijs, wat ik gewend was. Ik begon de ontwikkeling van jonge kinderen steeds interessanter te vinden. Hoe kan het dat dit kind nog niet rolt? Hoe kan ik hierin ondersteuning bieden?” Echt geïnspireerd raakte Margreet door een collega, die als pedagoog werkte bij Doomijn. “Dat vond ik zó interessant. Toen wist ik: dát wil ik gaan doen later. Ik word pedagoog.”
En dus ging ze opnieuw aan de studie. Een deeltijdopleiding Pedagogiek leverde haar het diploma op om aan de slag te kunnen als pedagoog. “Door de crisis waren er helaas weinig banen, maar bij Doomijn vond ik genoeg uitdaging op andere vlakken. Ik schreef mee over een doorgaande leerlijn voor peuters binnen het IKC, gaf workshops aan collega’s en dacht mee over de vernieuwing van de huisstijl van Doomijn.” Tot 2017, toen er een nieuwe functie ontstond in de kinderopvang: pedagogisch coach. Margreet werd één van de coaches bij Doomijn. “Daar heb ik hard voor gewerkt, maar dat was het echt waard. De mogelijkheden om door te groeien bij Doomijn zijn er, jij bepaalt zelf wat je daarmee doet!”