“Als pedagogisch professional zie ik elke dag hoe belangrijk het is om kinderen mee te laten denken en ze een stem te geven,” vertelt Evelien, pedagogisch professional op een bso. Kinderparticipatie klinkt misschien groot, maar eigenlijk gaat het om iets heel simpels: luisteren naar kinderen, ze serieus nemen, ontwikkeling van kinderen in een democratische samenleving, het ontdekken van talenten en kinderen laten merken dat hun ideeën ertoe doen.
“Kinderparticipatie binnen de bso betekent dat kinderen actief betrokken worden bij beslissingen die hen aangaan. Dit draagt bij aan hun ontwikkeling, zelfvertrouwen en gevoel van autonomie.”
Als kinderen een stem krijgen, groeien ze in zelfvertrouwen en ontwikkelen ze sociale vaardigheden. Ze leren samen overleggen en samenwerken. Kinderen voelen zich ook meer betrokken bij alles wat op de bso gebeurt. Ze groeien ook in het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Hoe doen we dat op de bso?
Kinderparticipatie zit vaak in kleine dingen en passen we dagelijks toe bij de bso. Een paar voorbeelden waarbij kinderen worden betrokken bij de bso:
“Laatst wilden de oudste kinderen zelf een toneelstuk uitvoeren voor de jongere kinderen,” vertelt Evelien. “Ze kozen ‘Roodkapje’. Ze dachten na over het decor en de kleding, verdeelden de rollen, zetten stoelen klaar voor het publiek, maakten kaartjes en een balie. Als pedagogisch professionals hielpen wij op de achtergrond mee, vooral met het groepsproces. Dit was voor de kinderen een proces van leren luisteren naar elkaar, aanpassen wat je zelf voor ogen hebt, opkomen voor jezelf, ideeën inbrengen voor het toneelstuk, leiding nemen, besluiten nemen en kijken of elk kind in de groep het leuk vindt wat er wordt bedacht”, legt Evelien uit.
Toen alle voorbereidingen gedaan waren, was het tijd om te starten. Het publiek, de jongste kinderen, had kaartjes en kwam binnen via de balie. Ook ouders die er waren om hun kind op te halen, konden komen kijken. Een pedagogisch professional werd gevraagd om het toneelstuk te openen en te sluiten. Evelien: “Aan het einde werd er geklapt en de spelers stonden hand in hand en maakten een diepe buiging voor het publiek. Wat was dit een mooi optreden vol trots, nieuwe ervaringen én samenspel!”
Als pedagogisch professional zie ik elke dag hoe belangrijk het is om kinderen mee te laten denken en ze een stem te geven
Evelien, pedagogisch professional op de bso
Evelien vertelt dat kinderparticipatie soms wat extra tijd vraagt. “Maar het levert zoveel op: betrokken kinderen, een positieve sfeer en groepen waarin iedereen zich gehoord voelt. We nemen de kinderen serieus en we gebruiken hun inbreng om te kunnen verbeteren. En dat maakt de BSO niet alleen leuker, maar ook leerzamer.”