Als psychomotorische therapeut werken op de buitenschoolse opvang - Doomijn | Kinderopvang

Als psychomotorische therapeut werken op de buitenschoolse opvang

Na zijn studie Psychomotorische Therapie (PMT) wilde Thomas (22) even wat anders doen. Via vrienden hoorde hij van een vacature op de buitenschoolse opvang van Doomijn. Dat leek hem wel wat: een mooie manier om zijn kennis te verbreden en nieuwe dingen te leren.

Tijdens zijn opleiding leerde Thomas hoe hij beweging en lichaamsgerichte oefeningen in zet om iemand met fysieke of psychische problemen te helpen. De doelgroep is breed: van dementerende ouderen tot kinderen met leerproblemen. Enige ervaringen in het werken met kinderen had Thomas dus wel, maar dit is toch andere koek. “In deze functie sta ik altijd aan. Ik moet er constant bij zijn met mijn gedachten want er kan altijd wat gebeuren.” Een makkelijke baan is het dus niet, maar dat maakt het niet minder leuk. “Ik word gewoon heel blij van kinderen. Op de een of andere manier kan ik heel goed in hun belevingswereld stappen, vooral in die van de wat oudere kinderen.”

Het contact met ouders vond ik best spannend.

Uit je comfortzone

Voor Thomas valt er ook nog genoeg te leren. “Het contact met ouders ben ik echt niet gewend. Dat vond ik in het begin best spannend, als ik een ouder moest bellen bijvoorbeeld. Maar ook de omgang met kinderen. Soms moet ik streng zijn of een kind toespreken als er iets gebeurt. Zo leer ik wel uit mijn comfortzone te gaan. En als ik niet weet wat ik moet doen, dan ga ik naar mijn collega’s en vraag ik hen: ‘hoe zouden jullie dit aanpakken?’. Op die manier leer ik heel erg veel.”

tekening van bomen

Goed kijken

Observeren, observeren en nog eens observeren. “Daar hameren ze in de opleiding heel erg op, want goed observeren helpt je bij het bepalen van de juiste therapie.” Die vaardigheid komt op de bso goed van pas. “Ik kijk altijd heel goed rond. Wat zie ik op het schoolplein? Waarom is dat kind alleen? Ik wil dat iedereen zich gezien voelt en doe dat door een praatje te maken en te vragen vraag hoe het gaat. Daarnaast doe ik lekker mee. Een potje voetballen of binnen knutselen: spelen met de kinderen vind ik het allerleukst.”

Sociale vaardigheden ontwikkelen

Toch is buitenschoolse opvang meer dan alleen spelen, legt Thomas uit. “De bso is een verlengde van de basisschool. Hier ontwikkelen kinderen hun sociale vaardigheden. Op de bso komen verschillende groepen bij elkaar. Daar leren kinderen heel veel van: nieuwe vrienden maken, spelen met andere kinderen dan je klasgenoten of iets doen wat je normaal niet doet. Wij stimuleren hen hier om andere dingen te ontdekken.”

Op het kinderdagverblijf of de peuteropvang ziet Thomas zichzelf niet zo snel werken. “Daar ligt de nadruk veel meer op het verzorgen van de kinderen, dat is niks voor mij. Ik kan beter overweg met de oudere kinderen, daar kun je leuke gesprekken mee voeren. Laatst kwam er een meisje naar mij toe met de vraag hoe ik heette. ‘Meester Thomas, toch?’. Dat wilde ze weten, zodat ze een armbandje voor mij kon maken. Dat vond ik echt heel lief.”

Werken bij Doomijn

Wil jij ook werken op de bso? Neem eens een kijkje tussen onze vacatures!

Vacatures