Het is zomervakantie. Op buitenschoolse opvang Woldkade in Meppel zijn de kinderen druk aan het schilderen. Niet met een kwast, maar met een grote ronde draaischijf waar hard aan wordt gedraaid en verf in rondslingert. Pedagogisch medewerker Hella (59) bekijkt trots het creatieve schouwspel. De draaischijf komt uit haar koker. “Creatief bezig zijn is helemaal mijn ding.” Dat bevestigen de kinderen zonder meer: “Hella is onze knutseljuf.”
De draaischijf is een groot succes. De kinderen kijken met verwondering naar de kunstwerken die tijdens het draaien ontstaan. “Moet je zien, dat koppie. Leuk hè.” Hella pakt de iPad en maakt een foto van één van de kinderen voor het ouderportaal. Ze kent de kinderen allemaal, ondanks dat ze hier op de vakantie-bso zijn. “Ik heb jaren invalwerk gedaan en kwam daardoor op veel locaties”, legt ze uit. “Op een gegeven moment was ik toe aan vastigheid.” Dit vond ze op de buitenschoolse opvang bij Doomijn. “Ik twijfelde wel een beetje, want ik vond de flexibiliteit van het invalwerk heel fijn. Na een maandje proefdraaien wist ik het zeker. De korte diensten zijn perfect en ik vind het hartstikke leuk, dus heb ik ‘ja’ gezegd.”
De bso ligt vol met allerlei kunstwerken van verschillende materialen. Geen standaard knutselmaterialen, maar vooral loose parts: natuurlijke en ‘echte’ voorwerpen die kinderen op oneindig veel manieren kunnen gebruiken in hun spel. Hella haalt een versierde steen tevoorschijn. “Een tijdje terug is deze gemaakt. Ik legde de stenen op tafel met krijtjes en verf en de kinderen hebben zich er drie weken mee vermaakt.”
Hella opent haar voorraadkast. Deze is netjes en opgeruimd. Materialen zitten in doorzichtige bakken en potten. “Toen ik hier kwam werken, heb ik eerst drie avonden opgeruimd. Nu weet ik waar alles ligt en wat ik heb. Dan kun je fijn werken.” Tijdens het opruimen vond Hella allemaal leuke spullen. “Een zak vol kurk, heel veel piepschuim en een doos vol kapstokken. De kapstokken hebben de kinderen versierd met een lijmpistool en glitters.”
“Dit is ook een aanrader.” Hella pakt een bak met zand uit de kast en kneed erin. “Dit is kinetisch zand. Als je er in kneedt, wordt het stevig en kun je er vormen van maken. Ik heb een bak met deegrollertjes en schalen – ook gevonden in de kast – waarop ik het zand verdeel. Zo kunnen de kinderen zich heerlijk vermaken.”
"Voor een creatieve middag hoef je zelf echt niet heel creatief te zijn, zolang je maar de juiste materialen klaarlegt."
Hella
Als pedagogisch medewerker hoef je echt niet heel creatief te zijn om een creatieve middag aan te bieden, vindt Hella. “De kinderen zijn creatief. Het enige wat ik doe is de materialen klaarleggen. Dan redden de kinderen zich wel.” En dat geeft haar de ruimte om ook andere taken op te pakken, zoals foto’s maken, fruit snijden en een omgevallen beker opruimen. “Ik heb geen tijd om er de hele middag bij te zitten en mee te doen, maar ik loop wel langs en beantwoord vragen. Het vraagt gewoon om een goede voorbereiding.”
Vandaag hebben de kinderen geluk, want ze zijn slechts met z’n vieren. Hella heeft alle tijd voor ze en daar genieten ze volop van, net zoals Hella.