Een dag met... Sanne (20) - Doomijn | Kinderopvang

Een dag met… Sanne (20)

boom met eend tekening

Voor ‘Een dag met…’ lopen we een dagje mee met een van de medewerkers van Doomijn. Wat zijn de hoogtepunten tijdens zo’n dag op de opvang? Onze collega’s geven graag een kijkje achter de schermen! Kijk je mee?

Fotodagboek

Sanne (20)

Hoi! Ik ben Sanne, ik ben 20 jaar oud en woon in Ommen. Hier woon ik samen met mijn ouders en zusje. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om tijd door te brengen met vriendinnen en familie. Door mijn stage bij Doomijn kwam ik erachter dat dit een organisatie is die goed bij mijn visie past. In Luplab!, de visie van Doomijn, staat dat naar buiten gaan belangrijk is. En ook kijken we hier echt naar wat er in het hoofd van de kinderen omgaat. Daar spelen we op in. Dat is ook precies wat mij aanspreekt en erg naar voren kwam bij tijdens mijn stage. In september 2021 heb ik mijn diploma gehaald voor pedagogisch medewerker kinderopvang. Ik heb toen gelijk gesolliciteerd bij de invalpool. Hier werd ik aangenomen. Tijdens het invallen kwam ik bij veel verschillende locaties, waaronder de bso Rijnlaan. Na meerdere keren gewerkt te hebben bij deze bso vond ik het hier zo leuk, dat ik besloot om te solliciteren. Sinds vorig jaar juli ben ik hier alweer aan het werk, drie middagen per week. Naast het werken was ik druk bezig met mijn opleiding gespecialiseerd pedagogisch medewerker. Tot februari dit jaar liep ik stage bij de peuterspeelzaal Beulakerwiede. Na mijn stage heb ik hier een baan aangeboden gekregen en mag ik hier drie ochtenden in de week werken. Drie dagen in de week werk ik dus ‘s ochtends op de peuterspeelzaal en in de middag op de bso, dat is voor mij de perfecte combinatie!

Mijn dag begint op de peuterspeelzaal Beulakerwiede. Hier zitten peuters van twee tot vier jaar oud. Sommige peuters hebben een VE-indicatie en komen vier dagdelen. Anderen komen één of twee dagdelen. Bij binnenkomst op de peuterspeelzaal zeg ik eerst alle peuters even gedag, vaak ga ik even bij ze zitten. Ik vind dit een belangrijk moment, je laat even zien dat je de peuter ziet. Het is voor mij ook fijn om te zien hoe een peuter er op een dag bij zit. Bij binnenkomst zie je ook dat de peuters zo blij zijn om je te zien, vaak roept er wel een peuter: “Juf Sanneee!” of “Hoi juf Sanne”, dan begint je dag al goed!

Nadat de peuters een tijdje op de groep hebben gespeeld, gaan we in de kring. We zingen dan een welkom-liedje met ‘de kikker’ en gaan vervolgens alle peuters bij langs om kikker goeiemorgen te zeggen. Ook eten we dan een cracker en drinken een beker water. De kring zorgt voor een moment van rust en structuur, voor de peuters is dat erg waardevol!

Na de kring gaan we eigenlijk altijd naar buiten. Het moet wel heel slecht weer zijn, willen we besluiten binnen te blijven. Buiten kunnen de peuters op een andere manier hun energie kwijt en vinden ze het heerlijk om even rond te kunnen rennen of te spelen in de zandbak. Vies worden is ook geen probleem, we doen dan gewoon een schone broek aan. Na het buitenspelen, gaan we binnen vaak nog een activiteit in kleinere groepjes doen. Dit is vaak een activiteit passend bij het thema dat we op dat moment hebben.

Veel peuters kunnen zelf al naar de wc, andere peuters hebben nog een luier om. Tijdens het verschonen of als een peuter naar de wc gaat, vind ik het belangrijk om de zelfredzaamheid te stimuleren. De peuters lijken misschien klein, maar ze kunnen vaak meer dan we denken. Daarnaast is dit ook zo’n moment dat ik even één op één met een peuter spreek. Een kind vertelt dan zoveel verhalen. Heerlijk zijn die gesprekken!

Aan het einde van de ochtend, na het fruit eten, lezen we soms nog een boekje. De peuters kunnen dan ook even tot rust komen. Na het boekje lezen is het vaak al tijd om afscheid te nemen, we zeggen elkaar gedag. Dit doen we door middel van een liedje. Het is voor de peuters dan duidelijk dat de ochtend word afgesloten en ze ieder moment weer opgehaald kunnen worden.

Na mijn pauze begint mijn middag op de bso. De kinderen komen eerst even wat drinken en fruit eten. Daarna zoeken ze allemaal een beetje hun eigen plekje op. Zo komen ze even tot rust. Je ziet dat alle kinderen dit op hun eigen manier doen. Sommige kinderen vinden het fijn om even alleen te zitten en met de ander doe ik een spelletje!

Na een tijdje gaan we met z’n allen naar buiten. Ook hier gaat dit bijna altijd door, buiten hebben we namelijk genoeg te doen! Buitenspelen vind ik een belangrijk moment van de dag, het is zo goed om even lekker naar buiten te gaan. Je ziet ook dat de kinderen dan even kunnen uitrazen. Ze hebben dat echt nodig na een dag op school zitten.

Buiten hebben we als collega’s ook altijd even de tijd om samen te overleggen wat we gaan doen. De samenwerking met collega’s is erg belangrijk. Ik vind het fijn om met elkaar te overleggen, bijvoorbeeld over hoe we de rest van de middag invullen. Soms kiezen we voor een activiteit, dit kan iets actiefs of creatiefs zijn. De kinderen mogen dan natuurlijk zelf weten of ze mee willen doen of niet!

Rond 16.00 uur zorgen we dat iedereen even binnen bij de tafel komt om een broodje te eten en wat te drinken. Tijdens het broodje smeren zien we alle kinderen van de groep langskomen. Het is fijn om dan even alle kinderen stuk voor stuk te spreken en te horen wat voor leuke ervaringen ze te vertellen hebben! Na het broodje eten worden langzaamaan alle kinderen opgehaald. Sommigen komen binnen met tegenzin, maar willen ook niet meer weg. Dat is dan altijd wel leuk om te zien aan het einde van de dag!

Kom je ook werken bij Doomijn?

Check hier onze vacatures!

Vacatures
boom beer