Ontdekken en verwonderen: inrichting van de kinderopvang als ‘derde pedagoog’ - Doomijn | Kinderopvang

Ontdekken en verwonderen: inrichting van de kinderopvang als ‘derde pedagoog’

‘Hoe draagt de inrichting van de kinderopvang bij aan de ontwikkeling van kinderen?’ Met die vraag ging Doomijn aan de slag. Pedagogisch Coach Margreet legt uit hoe Doomijn dit aanpakt en waarom een goede inrichting zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen: “In samenwerking met de interieuradviseurs van Studio Hagelslag zijn er mooie plannen gemaakt én al uitgevoerd om onze inrichting te vernieuwen. De opvangruimte is een plek om tot spel of juist tot rust te komen. De kleuren, looproutes, het meubilair en de aankleding bieden alle ruimte voor ontdekken en verwondering.”

De afgelopen twee jaar heeft Doomijn niet stilgezeten, vertelt Margreet: “Vanuit de identiteit is de pedagogische visie aangescherpt en nodigen we iedereen uit: stap in de kinderwereld! Dat vraagt niet alleen om een andere werkwijze, maar ook om een nieuwe rol voor de fysieke ruimte in de ontwikkeling van kinderen.”

“Wanneer je een ruimte goed indeelt en gebruik maakt van de juiste materialen, kan de ruimte als derde pedagoog dienen.”

Margreet

De derde pedagoog

Bij Doomijn sluiten de materialen en activiteiten aan bij de behoeftes van kinderen in spel. Margreet legt uit dat de opvangruimte voor kinderen daarbij een belangrijke functie heeft: “Een goede inrichting hoort hierbij, zodat kinderen zelfstandig tot spel komen en hun autonomie wordt vergroot. Wanneer je een ruimte goed indeelt en gebruik maakt van de juiste materialen, kan de ruimte als derde pedagoog dienen.” De eerste pedagoog zijn de kinderen zelf; ze leren van elkaar. De volwassenen die het kind opvoeden of helpen bij hun ontwikkeling, vormen de tweede pedagoog. Margreet: “Door de derde pedagoog – de binnen- en buitenruimte – worden kinderen uitgedaagd om op ontdekking te gaan. Wij zorgen ervoor dat kinderen van alle leeftijden hun eigen speelplek kunnen kiezen, in een omgeving die spannend is en de fantasie prikkelt.”

clipboard achtergrond bij video
play button
“Achter iedere stap die we zetten, zit een pedagogische visie.”

Zelf aan de slag

Studio Hagelslag toverde een van de locaties al om naar de nieuwe huisstijl van Doomijn. Margreet is enthousiast: “Onze locatie aan de Rijnlaan in Zwolle heeft een nieuwe inrichting en uitstraling gekregen. Mooi om te zien dat hier al fantasievoller en meer zelfstandig spel ontstaat bij de kinderen!”
Ook de andere locaties van Doomijn gaan nu aan de slag met de inrichting van hun groepsruimtes. “Samen met Studio Hagelslag maakten we een inspiratieboek dat teams helpt om een plan te maken. Achter iedere stap die we zetten, zit een pedagogische visie”, licht Margreet toe. “Dat begint al bij het maken van een plattegrond en kiezen van de kleuren; de sfeer moet passen bij de doelgroep en de locatie.

tekening van bomen

Meubels op maat

Margreet legt uit dat de teams al brainstormend tot een plan voor de activiteiten en het aanbod voor de groepsruimte komen: “In een goed ingerichte ruimte krijgt het meubilair een vaste plek. We laten daarom de tafels en kasten staan, en verwisselen de spelmaterialen.” Bij het inrichten van de ruimtes staat het kind altijd centraal. “Meubels moeten op kind-hoogte beschikbaar zijn, zodat kinderen zelfstandig aan de slag kunnen met speelgoed en materialen. Daarnaast vinden we interactie tussen kinderen en medewerkers belangrijk. Medewerkers moeten daarom comfortabel op de grond kunnen zitten. Dat kan bijvoorbeeld met een rugsteun of kussens”, aldus Margreet.

Een eigen gezicht

Vanuit de huisstijl en de pedagogische visie geeft Doomijn een eigen gezicht aan de kinderopvang. Soms heel letterlijk. Niet alleen met herkenbare kleuren, maar bijvoorbeeld ook met op maat gemaakte meubels. Margreet: “Het logo van Doomijn is subtiel verwerkt in het meubilair. De kasten en opbergbakken zijn herkenbaar en sluiten aan bij de verschillende leeftijdsgroepen. De kinderen kunnen zelfstandig spelen en het materiaal weer opruimen. Dat laatste gaat een stuk prettiger in een goed ingerichte groep!”

Educatieve materialen

De binnen- en buitenruimtes van Doomijn spelen een grote educatieve en pedagogische rol. “Het prikkelen van zintuigen is ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Daarom zorgen we dat onze ruimtes gevuld zijn met zoveel mogelijk natuurlijke en ‘echte’ materialen, en speel- en spelmateriaal waaraan veel te ontdekken valt”, vertelt Margreet. “Denk daarbij aan ‘loose parts’, zoals kurken en verpakkingsmaterialen, die we samen met ouders verzamelen. We geven kinderen mee dat zij zélf mogen bedenken wat ze willen maken of doen, en dat daarbij het proces – en niet het eindresultaat – belangrijk is. Ouders nemen we daarin mee door foto’s van het spel te delen in het ouderportaal. Hoe mooi is het om te zien dat jouw kind op ontdekking gaat en zich verwondert, op zijn of haar eigen manier?!”

De komende jaren gaat Doomijn stap voor stap aan de slag met het vernieuwen en inrichten van alle kinderopvanglocaties. “We kiezen voor kwaliteit, en dat kost tijd, geld en aandacht”, erkent Margreet. “Maar met de juiste inrichting, is de opvangruimte van onmisbaar belang voor de ontwikkeling van een kind!”