In een smalle straat in het authentieke Meppel staat een prachtige grote witte stadsvilla. De hoge ramen met donkergroene kozijnen zijn omringd met witte sierlijsten met de mooiste details. Ook in de grote tuin kijk je je ogen uit: eeuwenoude bomen, zandpaadjes en groene struiken. Een paradijs voor kinderen én medewerkers.
Pedagogisch medewerkers Ingrid (54) en Hilda (34) zijn trotse medewerkers van Villa Zuideinde in Meppel. Geïnspireerd door het gedachtegoed van Reggio Emilia geven ze op hun eigen manier invulling aan hun dagelijkse werkzaamheden. Met respect, geduld en veel aandacht.
“Dit is toch een beetje hoe je altijd had willen werken”, vertelt Ingrid. Ingrid werkt al 11 jaar bij de villa en was vanaf de start betrokken. “Het concept spreekt mij zo aan. Toen dit werd opgezet dacht ik meteen: hier wil ik werken. Hier moet ik naartoe.” Dat geldt ook voor collega Hilda. “Ik denk niet dat ik het op een andere locatie nog zo ga krijgen. Het voelt hier een beetje alsof het ‘moeten’ er af is. We kijken echt naar het kind en bieden daar onze activiteiten op aan. Daarbij zorgen we natuurlijk dat alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen. Dat geeft mij als medewerker heel veel rust, omdat er niks vastligt voor de dag. We krijgen veel vrijheid om samen met de kinderen dingen te ervaren en ontdekken. Dat vind ik het allermooiste hier.”
Veel vrijheid dus, maar wel met structuur. Ingrid: “Ik kan niet zonder structuur, en kinderen denk ik ook niet, dus dat is er echt wel, maar binnen die kaders hebben we inderdaad heel veel vrijheid. Dat maakt dat geen dag hetzelfde is. Met het team bedenken we van tevoren wat we ongeveer willen aanbieden of in welke ruimte iedereen staat.” Zo is het atelier, op de zolder van het bijgebouw van de villa, echt Ingrid haar plekje. “Daar ben ik heel graag. Het is een fijne ruimte waar we de kinderen allerlei verschillende mogelijkheden aanbieden om creatief bezig te zijn. Ik probeer altijd te zorgen voor inspirerend materiaal, kosteloos, zoals groente- en fruitnetjes. Daar valt zoveel aan te ontdekken en kunnen de kinderen heerlijk mee knutselen.”
"De kinderen hier zijn heel zelfstandig. Juist omdat we ze de ruimte geven om het zelf te doen."
Hilda
Door de jaren heen heeft de villa een eigen visie ontwikkeld waarbij de talenten, eigenheid en nieuwsgierigheid van kinderen alle ruimte krijgen. Een visie geïnspireerd op de pedagogische stroming Reggio Emilia. Ingrid: “We benaderen de kinderen met respect en geduld, luisteren in plaats van vertellen en kijken naar wat ze wél kunnen.” Het broodmoment bij de peuters is daar een mooi voorbeeld van. Hilda: “Elk kind smeert zijn eigen boterham. Ze zijn ons eigenlijk al niet meer nodig. We zitten erbij en bieden hulp waar nodig, maar eigenlijk gaat het vanzelf. Juist omdat we ze de ruimte geven om het zelf te doen, ze het gevoel te geven dat ze het kunnen en complimenten te geven als het lukt: daar groeien ze van.”
De ruimtes zijn een belangrijk onderdeel van de pedagogiek. Hilda: “De ruimte is onze pedagoog, ook daar leren kinderen van. Doordat we werken met horizontale groepen, kunnen we iedere ruimte precies aan laten sluiten bij de leeftijd van de kinderen. In mijn beleving halen we er zo veel meer uit. Op mijn peutergroep staat bijvoorbeeld een lijmtafel. Werk je met 0 tot 4-jarigen, dan kan dat gewoon niet want dan stoppen de baby’s al die kleine dingen in hun mond. Op deze manier kan ieder kind zelfstandig op ontdekkingstocht.”
Ook typisch Reggio Emilia zijn de echte spullen. Ingrid: “De kinderen eten met echt bestek en drinken uit stenen bekers. Het is allemaal zo echt mogelijk. Ze spelen dus ook met echte pannetjes, geen plastic. Want wie heeft dat nou? Je kookt thuis toch niet in plastic pannen? Dat spreekt kinderen aan, want die echte dingen zien ze thuis ook.”
De echte wereld in het klein dus. “Precies, we spelen de echte wereld na. En eerlijk is eerlijk”, vult Ingrid lachend aan: “zo’n stenen beker staat gewoon véél mooier!”