Werken als pedagogisch professional bij een maatschappelijke kinderopvang - Doomijn | Kinderopvang

Werken als pedagogisch professional bij een maatschappelijke kinderopvang

Doomijn is een maatschappelijke kinderopvangorganisatie. Iedere dag zetten we ons in voor goede opvang voor ieder kind. Zo dragen we bij aan de toekomst van onze samenleving. Wat merk jij daar als pedagogisch professional in jouw werk van? Dat lees je in deze blog.

Wat is maatschappelijke kinderopvang?

Als maatschappelijke kinderopvang willen we kinderen een stevige pedagogische basis meegeven. Een basis waardoor ze zich ontwikkelen tot een zelfbewuste, betrokken burger. Zo dragen we bij aan een sociale samenleving waarin we naar elkaar omkijken en ons verantwoordelijk voelen voor de wereld om ons heen. Maatschappelijke kinderopvang heeft daarnaast nog een aantal kenmerken.

  • Gelijke kansen
    Kwalitatieve opvang maakt het verschil in de ontwikkeling van een kind. Daarom willen we er zijn voor élk kind, ook waar dat minder vanzelfsprekend is.
  • Geen winstoogmerk
    Het welzijn en de ontwikkeling van het kind: dat is áltijd ons uitgangspunt. We investeren daarom voortdurend. Niet om winst te maken, maar om de kwaliteit van onze opvang hoog te houden.
  • Inclusiviteit
    Ieder kind telt en mag mee doen. Heeft een kind extra ondersteuning nodig, dan schakelen we andere experts in.
  • Samen kom je verder
    We sluiten aan bij wat in de buurt of wijk leeft en trekken samen op met ouders, onderwijs en partners. Van jeugdzorg en welzijn tot cultuur- en sportorganisaties. Dat is de beste basis voor een gezonde, kansrijke en veilige ontwikkeling.

Jouw rol als pedagogisch professional

Werken bij een maatschappelijke kinderopvang zie je terug in jouw werk. Wat vraagt dit van jouw handelen? We vroegen het onze pedagogisch beleidsadviseur Désirée Dobma.

Er zijn voor het kind

Doomijn maakt als maatschappelijke organisatie altijd keuzes in het belang van kinderen. “Dat betekent dat we soms een extra pedagogisch professional inroosteren omdat de groep of een kind dat op dat moment vraagt. Als pedagogisch professional krijg je dus ruimte om te kijken naar wat een kind nodig heeft, ook als dat extra tijd of overleg vraagt. Ook blijven we kijken samen met ouders en andere professionals of we het kind op onze kinderopvang de beste kansen kunnen bieden.”

We investeren voortdurend, want kwalitatieve opvang maakt het verschil in de ontwikkeling van een kind.

Désirée

Investeren in kwaliteit

Als maatschappelijke organisatie investeren we voortdurend in kwaliteit, want kwalitatieve opvang maakt het verschil in de ontwikkeling van een kind. “Dat doen we bijvoorbeeld met de inzet van externe experts, zoals een atelierpedagoog. Ook investeert Doomijn meer dan wettelijk verplicht is in de inzet van pedagogisch coaches om jou als professional te ondersteunen in de praktijk. Als professional ben je zelf eigenaar van jouw ontwikkelvragen. De manager heeft een budget waarmee je een training kunt kiezen die jij interessant vindt. Ons keuzeaanbod is breed, denk bijvoorbeeld aan baby- en kindgebaren en cultuursensitief werken tot het inzetten van loose parts en de aanschaf van vakliteratuur. Jouw mening vinden we daarin erg belangrijk. We houden daar dus rekening mee bij het samenstellen van het ontwikkelaanbod, maar ook bij andere thema’s. Zo organiseren we regelmatig klankbordgroepen waar we pedagogisch professionals uitnodigen om mee te denken over een bepaald onderwerp. Nog een mooi voorbeeld van hoe we investeren in kwaliteit: we hebben consulenten activiteiten in dienst. Deze collega’s organiseren het aanbod van diverse workshops op de bso, verzorgen muziekactiviteiten op locaties en denken mee over hoekinrichting en spelmateriaal.”

Inclusief pedagogisch beleid

Ieder kind mag zich op eigen en unieke wijze ontwikkelen. “We voorkomen bijvoorbeeld overprikkeling, spanning of emotionele ontlading bij kinderen zoveel mogelijk en zorgen zo dat ieder kind mee kan en mag doen. Onze ruimtes richten we in als ‘pedagoog’; ze zijn overzichtelijk en herkenbaar ingericht. Kinderen zien wat ze waar kunnen doen, er zijn rust- en verstopplekken en kleine groepshoeken en we zorgen dat ze altijd een pedagogisch professional kunnen zien. Puzzelt bepaald gedrag van een kind je, dan hebben we pedagogische ondersteuningskaarten om dat gedrag beter te leren begrijpen.”

Aandacht voor ouders

We trekken samen op met ouders. Wij leren van hen en zij van ons. “Als pedagogisch professional voer je dus regelmatig laagdrempelige gesprekken met ouders over ontwikkeling en opvoeding. Op sommige locaties organiseren we ouderbijeenkomsten, bijvoorbeeld over slapen. Zo leren we samen van een expert en zorgen we dat ouders met elkaar in gesprek kunnen. Dat blijkt namelijk heel fijn voor ouders. Ook organiseren we ouder-kindactiviteiten. Dat helpt ouders om de tijd te nemen te genieten van hun wonderlijke wezentje, samen met andere ouders en ons.”

Werken bij Doomijn?

Wil je zelf ervaren hoe het is om bij Doomijn te werken? Bekijk onze vacatures en solliciteer of stuur een open sollicitatie.

Bekijk vacatures