Zo doe je dat: De sensomotorische ontwikkeling stimuleren - Doomijn | Kinderopvang

Zo doe je dat: De sensomotorische ontwikkeling stimuleren

Kinderen willen alles voelen, proeven, ruiken of in hun mond stoppen. Zo ontdekken ze de wereld om zich heen. Spel waarbij hun zintuigen worden geprikkeld, is dus heel belangrijk voor de ontwikkeling! Dat geldt niet alleen de vijf bekende zintuigen – smaak, reuk, tast, zicht, gehoor – maar ook warmte en kou ervaren, gevoel voor ruimte, balans en lichaamsbewustzijn. Gebruik leren maken van zowel zintuigen als motoriek noemen we de sensomotorische ontwikkeling. Hoe je deze ontwikkeling van jouw kind stimuleert? Probeer het eens met deze tips:

Spelen met zachte materialen

Spelen met zachte materialen zoals vingerverf of scheerschuim, voelt heerlijk. Geen zin dat de hele tafel onder de verf zit? Doe wat verf, scheerschuim of afwasmiddel in een ziplock-zakje, plak het eventueel vast op tafel, en laat je kind hier met de vingers over wrijven of figuren tekenen.

Ontdekken van verschillende materialen

Vul een bak met bonen, rijst, zand of water en voeg er speelgoeddieren, auto’s of bakjes aan toe. Zo ontdekt je kind hoe de verschillende materialen aanvoelen en wat er gebeurt als het er bijvoorbeeld met een autootje doorheen rijdt.

Spelenderwijs ontdekken met eten

Met eten worden allerlei zintuigen aangesproken. Daarbij is het belangrijk hoe iets ruikt of smaakt, hoe het eruit ziet en aanvoelt. Laat je kind spelenderwijs nieuwe dingen ontdekken, en laat het daarbij vooral de handen gebruiken.

Muziek en bewegen

Bij veel kinderliedjes horen bewegingen, zoals ‘hoofd-schouders-knie-en-teen’. Dat is niet voor niets: zingen en bewegen is goed voor de zintuigen en de motoriek! Zing liedjes met je kind en doe samen de bewegingen die erbij horen.

Blind voelen

Voel- of proefspelletjes zijn een leuke manier om (nieuwe) materialen te ontdekken. Leg voorwerpen onder een doek, waarbij je kind moet raden wat het voelt, maak een voelmemory of laat je kind geblinddoekt dingen proeven of ruiken.