Er zijn vele boeken over geschreven, worden allerlei cursussen over gegeven en ook op social media komt er van alles over voorbij. Maar wat is dat dan eigenlijk, positief opvoeden? Pedagogisch Coach Jet geeft antwoord op 5 vragen over de voordelen van positief opvoeden, hoe je dit aanpakt én wat je kunt doen als je dit lastig vindt.
"Bij positief opvoeden is een veilige basis een heel belangrijk uitgangspunt. Zie wat je kind al kan en geef hem de vrijheid om te spelen en te ontdekken."
1.
“Met positief opvoeden wordt bedoeld dat jij je kind een veilige omgeving biedt om in op te groeien, en hier op een positieve en stimulerende manier invulling aan geeft. Het is belangrijk dat een kind opgroeit op een plek waar hij zichzelf kan zijn en kan ontspannen. Door sensitief op je kind te reageren en hem écht te zien in wat hij nodig heeft, sluit je hier op aan. Je neemt de signalen van je kind waar (lichaamstaal, emoties, taal en gedrag) en reageert daarop. Je laat merken dat je het kind hebt gezien, waardeert en rekening met hem houdt. Geef je kind bijvoorbeeld regelmatig een knuffel, kus, aai of een schouderklop - en stem dit af bij wat je kind fijn vindt.”
2.
“Door je kind te zien zoals hij is, te zien wat hij nodig heeft en hem te ondersteunen in zijn ontwikkeling, groeit je kind op tot een zelfstandig persoon met voldoende zelfvertrouwen. Het leidt tot een betere band tussen jou en je kind. Je kind leert zijn emoties te reguleren en op een passende manier te uiten. Hij leert dat hij zichzelf mag zijn en kan zich in een veilige omgeving ontwikkelen.”
3.
“Een kind is van nature nieuwsgierig en kijkt met een open houding naar de wereld. Verwonderkracht noemen we dit bij Doomijn. Hoe mooi is het als je als ouder deze verwonderkracht zelf ook kunt ervaren en vanuit die kracht kunt opvoeden! Hoe kun je hier als ouder invulling aan geven en wat is hierbij dan belangrijk? Bij positief opvoeden is een veilige basis een heel belangrijk uitgangspunt. Daarnaast is het belangrijk dat je als ouder ziet wat je kind al kan en hem de vrijheid geeft om te spelen en te ontdekken. Hou rekening met de gevoelens, wensen en ideeën van je kind. Geef hem bijvoorbeeld een keuze tussen twee opties in plaats van hem iets te verbieden. Ga in op ideeën van je kind en bespreek wat zijn wensen zijn. Daarbij is het belangrijk dat je met je kind praat, goed luistert en uitleg geeft. Op deze manier kun je ook vanuit respect aan je kind uitleggen waarom jij een andere keuze voor hem maakt, ook al is hij het niet met jou eens. Doordat je kind ervaart dat je naar hem luistert, krijgt hij wel erkenning voor zijn gevoelens. Laat de eigen verantwoordelijkheid meegroeien met wat het kind aankan: kinderen mogen bijvoorbeeld zelf hun broodtrommel voor school vullen of een klusje in huis doen. Door een kind verantwoordelijkheid te geven en ruimte te bieden aan zijn eigen ‘ik’, vergroot het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat jouw kind alles beslist en je hem volledig zijn eigen gang laat gaan. Het stellen van regels en grenzen is ook belangrijk, dit biedt houvast en veiligheid. Je kunt deze regels en grenzen wel op een positieve manier naar elkaar benoemen. Bijvoorbeeld: ‘buiten mag je rennen, binnen lopen we’. Of: ‘als je dat geluid maakt doen mijn oren zeer’. Hoe ouder het kind wordt, hoe meer inspraak je hem kunt geven over afspraken en omgangsvormen die bij jullie thuis gelden. Bied je kind ook structuur; je kind wordt gesteund door de voorspelbaarheid die structuur geeft. Juist vanuit deze voorspelbaarheid, regels en grenzen help je jouw kind bij emotie- en gedragsregulatie.”
4.
"Positief opvoeden klinkt als iets dat iedere ouder voor zijn kind wil, toch? Soms is dit makkelijker gezegd dan gedaan, want niet alles in het leven is nu eenmaal positief. Als ouder krijg je heel wat uitdagingen op je pad, waardoor positief opvoeden een hele opgave kan zijn. Opvoeden gaat niet vanzelf, en vraagt om oefening en ontwikkeling. Het ene moment ervaar je dat je je verwondert en het volgende moment kook je over van woede en hoor je jezelf roepen: ‘NIET rennen!!!’ Opvoeden vraagt om compassie. Compassie voor je kind, maar allereerst voor jezelf. Gun jezelf de tijd om te leren, fouten te maken en te oefenen. Zorg in de eerste plaats goed voor jezelf. Ga iets leuks doen met je kind, maak vooral plezier samen! Probeer de lat niet te hoog te leggen en bewust te kiezen om stil te staan en je te verwonderen over je kind. Vanuit deze rust zul je ervaren dat je vanuit ontspanning gaat opvoeden.”
5.
“Positief opvoeden begint bij Doomijn bij verwondering, want – zoals Aristoteles ooit zei – verwondering is het begin van alle wijsheid. Bij Doomijn werken we vanuit een prachtige pedagogische visie die is omschreven in ons pedagogisch beleidsplan. Hierin staat uitgewerkt hoe wij ernaar streven onze visie in de praktijk te realiseren. Binnen gestelde kaders geeft dit onze manier van omgaan met kinderen weer.”
Een kind leeft in het moment. In een veilige omgeving ontwikkelt het zich als vanzelf, gewoon omdat het een kind is. Een kind verwondert zich: het kijkt om zich heen, stelt vragen, speelt, onderzoekt, oefent en probeert. Een kind leert met en van andere kinderen. Bij Doomijn laten wij kinderen binnen en buiten experimenteren, ervaringen opdoen en onderzoeken waar zij blij van worden. Verwondering is het begin van alle wijsheid en spelen is de hoogte vorm van leren.
Bij Doomijn volgen we samen met ouders het pad dat het kind in de kinderwereld bewandelt. Wij als volwassenen leren van onze kinderen. Vanuit de verwondering van het kind richten wij onze kinderwereld in. Zo groeien kinderen op tot sociale, helpende, respectvolle burgers van de toekomst.