Bij Doomijn geloven we in de kracht van spel. Door te spelen ervaren kinderen hoe samenleven en leren het beste werkt. Als pedagogisch medewerker speel jij een cruciale rol in dat proces. Maar hoe kun je spel verrijken, kinderen uitdagen en tegelijkertijd ruimte geven aan hun eigen ontdekkingsreis? In deze blog delen we praktische tips en inzichten om van elk speelmoment een kans tot groei te maken.
Spelen is voor kinderen een natuurlijke manier om te leren. Tijdens het bouwen van een toren, een rollenspel met vriendjes of het ontdekken van een modderplas, leren kinderen essentiële vaardigheden. Ze ontwikkelen hun sociale, motorische en cognitieve vermogens, en oefenen met creatief denken en probleemoplossing.
Spelen is dus niet alleen leuk – het is de basis van alle ontwikkeling. Je zou ook kunnen zeggen: is de motor van groei.
Tip: Kijk eens naar wat kinderen doen als ze écht opgaan in hun spel. Dat noemen we “hoge betrokkenheid.” Het is een signaal dat ze iets leren wat hen boeit en uitdaagt.
Als pedagogisch medewerker ben je meer dan een begeleider; je bent een inspirator en een facilitator. Je hoeft niet altijd mee te spelen, maar je kunt wel een verschil maken door te observeren en in te spelen op wat kinderen nodig hebben.
Kijken en luisteren
Observeer hoe kinderen spelen en wat hun interesseert en boeit.
Uitdagen
Stel vragen zoals ‘Wat zou er gebeuren als je dit erbij gebruikt?’ of ‘Kun je het nóg hoger maken?’
Meespelen zonder over te nemen
Volg het initiatief van het kind en laat hen de regie houden.
Vrijheid in spel is één van onze kernwaarden. Bij Doomijn geloven we dat kinderen het meest leren als ze zelf keuzes mogen maken. Dat betekent dat je als pedagogisch medewerker ruimte biedt voor experimenteren, zelfredzaamheid en ontdekken.
Bij Doomijn vinden wij dit zelfs zó belangrijk dat deze ideeën ook letterlijk in ons pedagogisch beleid staan: Kinderen mogen materialen uit verschillende hoeken combineren, we spelen met loose-parts en we spelen elke dag buiten en vies worden mag!
Een belangrijk aspect van spel is sociale interactie. Samen doen is samen groeien. Kinderen leren van elkaar en ontwikkelen vaardigheden zoals samenwerken, delen en communiceren. Begeleid kinderen in hun interacties en coach ze ook hierbij. Doe dit zonder te snel in te grijpen, zo help je ze groeien.
Bij Doomijn draait alles om het stimuleren van verwondering en groei – bij kinderen én bij jou als pedagogisch medewerker. Spelen is daarvoor een krachtige pijler. Door wat er in de ‘grotenmensenwereld’ gebeurt, kijken we al gauw niet meer met verwondering om ons heen. Dat willen we voorkomen.
Heb jij een mooi voorbeeld van hoe spel een kind heeft helpen groeien? Deel het met ons, we zijn benieuwd naar jouw verhalen!