Spelen als motor van groei: hoe jij dit als pedagogisch medewerker stimuleert - Doomijn | Kinderopvang

Spelen als motor van groei: hoe jij dit als pedagogisch medewerker stimuleert

Bij Doomijn geloven we in de kracht van spel. Door te spelen ervaren kinderen hoe samenleven en leren het beste werkt. Als pedagogisch medewerker speel jij een cruciale rol in dat proces. Maar hoe kun je spel verrijken, kinderen uitdagen en tegelijkertijd ruimte geven aan hun eigen ontdekkingsreis? In deze blog delen we praktische tips en inzichten om van elk speelmoment een kans tot groei te maken.

Waarom spel zo belangrijk is

Spelen is voor kinderen een natuurlijke manier om te leren. Tijdens het bouwen van een toren, een rollenspel met vriendjes of het ontdekken van een modderplas, leren kinderen essentiële vaardigheden. Ze ontwikkelen hun sociale, motorische en cognitieve vermogens, en oefenen met creatief denken en probleemoplossing.

Spelen is dus niet alleen leuk – het is de basis van alle ontwikkeling. Je zou ook kunnen zeggen:   is de motor van groei.

Tip: Kijk eens naar wat kinderen doen als ze écht opgaan in hun spel. Dat noemen we “hoge betrokkenheid.” Het is een signaal dat ze iets leren wat hen boeit en uitdaagt.

Jouw rol in het spel

Als pedagogisch medewerker ben je meer dan een begeleider; je bent een inspirator en een facilitator. Je hoeft niet altijd mee te spelen, maar je kunt wel een verschil maken door te observeren en in te spelen op wat kinderen nodig hebben.

Hoe verrijk je spel?

Kijken en luisteren 

Observeer hoe kinderen spelen en wat hun interesseert en boeit.

Uitdagen

Stel vragen zoals ‘Wat zou er gebeuren als je dit erbij gebruikt?’ of ‘Kun je het nóg hoger maken?’

Meespelen zonder over te nemen

Volg het initiatief van het kind en laat hen de regie houden.

Spelen betekent zelf kiezen met vrijheid

Vrijheid in spel is één van onze kernwaarden. Bij Doomijn geloven we dat kinderen het meest leren als ze zelf keuzes mogen maken. Dat betekent dat je als pedagogisch medewerker ruimte biedt voor experimenteren, zelfredzaamheid en ontdekken.

Praktische ideeën

  • Laat kinderen materialen combineren. Bijvoorbeeld bouwblokken met dieren of natuurmaterialen zoals takken en bladeren. En ook in verschillende hoeken zoals dennenappels of legoblokken koken in de huishoek.
  • Gebruik loose-parts. Dit zijn materialen uit de ‘echte’ wereld die kinderen op verschillende manieren kunnen gebruiken zoals buizen, touw, boomschijven of emmers.
  • Stimuleer buiten spelen. In de natuur beleven kinderen alle weersomstandigheden en leren ze door te voelen, ruiken, en vies worden!

Bij Doomijn vinden wij dit zelfs zó belangrijk dat deze ideeën ook letterlijk in ons pedagogisch beleid staan: Kinderen mogen materialen uit verschillende hoeken combineren, we spelen met loose-parts en we spelen elke dag buiten en vies worden mag!

Samen spelen is samen groeien

Een belangrijk aspect van spel is sociale interactie. Samen doen is samen groeien. Kinderen leren van elkaar en ontwikkelen vaardigheden zoals samenwerken, delen en communiceren. Begeleid kinderen in hun interacties en coach ze ook hierbij. Doe dit zonder te snel in te grijpen, zo help je ze groeien.

Inspirerende vragen:

  • ‘Hoe kunnen jullie dit samen oplossen?’
  • ‘Wat zou je vriendje graag willen maken?’
  • ‘Kun je vertellen wat je allemaal al gedaan hebt?’

Stap in de kinderwereld

Bij Doomijn draait alles om het stimuleren van verwondering en groei – bij kinderen én bij jou als pedagogisch medewerker. Spelen is daarvoor een krachtige pijler. Door wat er in de ‘grotenmensenwereld’ gebeurt, kijken we al gauw niet meer met verwondering om ons heen. Dat willen we voorkomen.

Hoe ga jij komende tijd impact maken op het spel van kinderen?

Heb jij een mooi voorbeeld van hoe spel een kind heeft helpen groeien? Deel het met ons, we zijn benieuwd naar jouw verhalen!