Training bij Doomijn: “Klantgericht communiceren is spreken vanuit je hart” - Doomijn | Kinderopvang

Training bij Doomijn: “Klantgericht communiceren is spreken vanuit je hart”

Het is woensdagavond 18.45 uur. In een kleine vergaderruimte in Wijkcentrum Holtenbroek zitten elf pedagogisch medewerkers van Doomijn. En ondanks dat de meesten er al een hele dag op hebben zitten, wordt er volop gekletst en gelachen.

Voor de groep staat Judith Kuiten: trainer, onderwijskundige en pedagoog. Een diaprojector projecteert een presentatie op de witte muur achter haar, waarop te lezen is: ‘Training Klantgericht Communiceren’. Tijdens een korte introductie – oftewel: ‘check-in’ – wordt met een paar vragen duidelijk wie de deelnemers zijn, wat ze verwachten én wat hun schoenen zeggen over de dag. De modderschoenen van de één verraden een dag in de buitenlucht. Een ander verzucht dat ze beter een andere schoenkeuze had kunnen maken vanochtend. “Doe ze dan uit”, zegt de buurvrouw. “Nee! Dat wil je echt niet hoor…”

Het ontwikkelaanbod van Doomijn sluit aan bij wat er op de werkvloer gebeurt.

Aansluiten bij de medewerker

Judith Kuiten verzorgt al meerdere jaren trainingen voor Doomijn. Vanuit haar eigen expertise vertaalt ze de visie van Doomijn in een praktisch en interactief programma. Daarbij speelt ze in op waar de deelnemers behoefte aan hebben. “Ik zeg altijd: wat we met kinderen doen, moeten we ook met medewerkers doen. Pedagogisch medewerkers proberen aan te sluiten op de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ (Dat wil zeggen, het verschil tussen wat je zonder en met een beetje extra uitdaging kan doen. Door nét iets boven je kunnen te doen, kom je tot leren.) van kinderen, zodat zij een stapje verder komen in hun ontwikkeling. Dat kan in mijn ogen ook als je aansluit bij waar de medewerker staat en behoefte aan heeft. Daarom ben ik zo enthousiast over het ontwikkelaanbod van Doomijn, want dat sluit aan op wat er op de werkvloer speelt.”

Contact met ouders

Het contact met ouders is een heel belangrijk onderdeel van het werk van een pedagogisch medewerker. “Dat begint al bij het geven van een rondleiding op locatie. Daar heb ik samen met verschillende medewerkers van Doomijn deze training voor ontwikkeld.” En dat is best uniek, vindt Judith. “Die vraag krijg ik niet vaak, of ik een training kan ontwikkelen over klantgericht communiceren. Zeker niet om dat samen met een werkgroep te doen en juist dát vind ik zo belangrijk. Op die manier kun je namelijk echt aansluiten op de pedagogische visie en leerbehoefte van een medewerker. Dan ontwikkelen ze zich ook veel makkelijker.”

tekening van bomen

Miscommunicatie

De training gaat over hoe je een rondleiding geeft op een locatie, maar is eigenlijk zoveel meer. “Het gaat vooral over communicatie. Soms krijgen medewerkers tijdens een rondleiding heel veel vragen of loopt het gesprek juist helemaal niet. Dat heeft allemaal te maken met de lagen en route in ons brein. Communiceer je niet via dezelfde laag als jouw gesprekspartner? Dan ontstaat er miscommunicatie. Zodra je doorhebt op welke laag een ouder communiceert, kun je jouw communicatie daarop afstemmen. Dat geldt natuurlijk niet alleen tijdens een rondleiding maar in alle gesprekken die je voert.”

De lagen en route in ons brein: zo verwerk je informatie

Informatie in ons brein verloopt altijd – bij kinderen én volwassenen – via een bepaalde route. Eerst gaat informatie naar ons instinctieve brein, dan naar het emotionele brein en vandaaruit naar het rationele brein. Best een route dus, toch gaat dat héél snel.

Kletspot

“Nog ééntje, nog ééntje! Deze is zo leuk.” In groepjes van drie bespreken de pedagogisch medewerkers allerlei vragen uit een kletspot die Judith zelf heeft samengesteld. Een werkvorm die ze vaak toepast in haar trainingen. “Daarin zitten vragen over Doomijn, maar bijvoorbeeld ook: ‘Wanneer heb je een kind zich voor het laatst zien verwonderen?’ Het is zo mooi om te zien dat medewerkers dan vanuit hun hart gaan praten, dat zie je echt aan mensen. Daar sta ik altijd even bij stil: merk je wat er gebeurt als je het over één van de kinderen hebt? Want dan zit je dicht bij je gevoel en dát straal je uit.”

"Het is zo mooi als medewerkers vanuit hun hart gaan praten, dat zie je echt aan mensen."

Judith

Kruisbestuiving

Ondanks het late tijdstip is de groep erg enthousiast. Judith: “Ik vind het zo leuk als mensen na een training met veel energie naar huis gaan. En dat ze uiteindelijk ervaren dat wat ze meekrijgen tijdens een training hun werk fijner maakt. Dat stimuleert medewerkers weer om zich te blijven ontwikkelen. Een mooie kruisbestuiving!”