Samenwerken en ‘echte’ materialen bij nieuwbouw IKC De Marke - Doomijn | Kinderopvang

Samenwerken en ‘echte’ materialen bij nieuwbouw IKC De Marke

“Zit je een dag wat minder in je vel? Dan beuren de kinderen je wel weer op.” Pedagogisch medewerker Yvonne (36) geniet tijdens haar werk ontzettend van het enthousiasme van kinderen. Ze zorgt dan ook al sinds 2006 met liefde voor hen, waarvan sinds 2014 bij Doomijn. Afgelopen zomer verhuisde Yvonne met kinderopvang De Markies mee naar de nieuwbouwlocatie van IKC De Marke, waar ook de peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang een nieuwe plek kregen.

Helemaal in lijn met de identiteit van Doomijn, zorgden de ontwerpers van Studio Hagelslag voor de nieuwe inrichting van De Markies. Yvonne en haar collega’s volgden het traject op de voet: “Onze manager Ellen hield ons op de hoogte van de bouw van de nieuwe locatie. We kregen een plattegrond en gingen regelmatig even kijken hoe ver ze waren.” Toen de nieuwe groepsruimte kleiner bleek dan het team gewend was, moesten de pedagogisch medewerkers even schakelen. “Niet alles kon mee; we hebben al het speelgoed uitgezocht en bijvoorbeeld maar de helft van de Duplo meegenomen. In lijn met de visie van Doomijn gingen we aan de slag met het uitzoeken van ons speelgoed: plastic eruit en écht materiaal erin. We kochten metalen pannetjes bij de kringloop, bijvoorbeeld.”

"We werken meer samen, want even een kijkje nemen bij de buren is nu zoveel makkelijker!"

Yvonne

Samenwerken

Het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en de buitenschoolse opvang zitten vlak naast elkaar in de school. Ideaal, volgens Yvonne: “Eerder zaten de andere werkvormen helemaal aan de andere kant, nu kunnen we de deuren gewoon open zetten. Even een kijkje nemen bij de buren is daardoor zoveel makkelijker! We werken meer samen en de kinderen spelen regelmatig in de andere groepsruimtes.”

Ook met de school wordt al samengewerkt, bijvoorbeeld met het maandelijkse thema. “Deze maand het thema Kunst. Zo hebben wij een ‘Doomijn museum’ voor ouders, waar ze de kunstwerken die de kinderen hebben gemaakt kunnen bewonderen.” Deze samenwerking met de school mag van Yvonne nog meer van de grond komen: “We zijn een IKC, maar de invulling daarvan zie ik nog niet helemaal. Hoe leuk zou het zijn om met de oudste peuters vast een uurtje in de week mee te kijken op school? Dat is fijn om de overstap straks wat kleiner te maken. Dit soort dingen willen we meer afstemmen, hopelijk lukt dit in de toekomst!”

Echte materialen

De nieuwe groepsruimtes zijn helemaal ingericht op het spelen en ontdekken met ‘loose parts’. De kasten zijn gevuld met potten en bussen vol restmaterialen, gedroogde pasta of andere losse onderdelen. En als de bussen leeg zijn, gaat er weer iets anders in. Yvonne vindt het toepassen van echte materialen soms nog wel even zoeken: “Wat kun je er mee en wat voor activiteiten bied je dan aan? Dan kijken we op internet naar inspiratie of bedenken als collega’s samen wat we gaan doen of maken. Zo hebben we geverfd met knikkers en kastanjes, zodat de kinderen zelf konden ervaren wat er beter door de verf rolde.” Het spelen met echte materialen vindt Yvonne heel belangrijk. “Ook als ik alleen op de groep sta, zoek ik daarom naar creatieve oplossingen om tóch een activiteit te kunnen doen met alle kinderen. Tijdens Modderdag kon ik bijvoorbeeld niet naar buiten met alle kinderen. Nou, dan haal ik toch gewoon een bak met modder naar binnen!”

De kinderen genieten van de nieuwe locatie en spelmaterialen. “Er wordt anders gespeeld dan met kant en klaar speelgoed. De kinderen gebruiken hun fantasie en ik zie meer rollenspel ontstaan. Bijvoorbeeld in het keukentje waar eindeloos pasta in de pannetjes wordt gestopt en wij een beetje op een bordje krijgen. Dat is het mooie van echte materialen.”

“De huiselijke, vertrouwde sfeer van onze locatie is ook na de verhuizing gebleven.”

Enthousiaste ouders

Hoewel ook de ouders even moesten wennen aan de grootte van de locatie, genieten zij nu van het enthousiasme van hun kinderen. “De kinderen komen vol verhalen thuis”, vertelt Yvonne. “Ouders zijn helemaal tevreden en vinden de activiteiten met loose parts erg leuk. We laten de kinderen hier zelf ontdekken; ze knippen bijvoorbeeld heel graag. Dan staan hun ouders soms versteld: ‘kunnen ze al knippen dan?!’.

Yvonne nodigt alle ouders van harte uit om ook eens te komen kijken bij De Markies: “De huiselijke, vertrouwde sfeer van onze locatie is ook na de verhuizing gebleven. We hebben een fijne samenwerking met de peuterspeelzaal en hopen in de toekomst nog nauwer samen te werken met de school.”

Ontdekken en verwonderen: inrichting van de kinderopvang als ‘derde pedagoog’

Hoe draagt de inrichting van de kinderopvang bij aan de ontwikkeling van kinderen? Pedagogisch Coach Margreet legt uit hoe Doomijn dit aanpakt en waarom een goede inrichting zo belangrijk is.

Lees het interview met Margreet
stippen