Jeroen van der Laan (21) zit in het laatste jaar van zijn opleiding Sportkunde. Nog even en hij kan zichzelf officieel een beweegprofessional noemen, al zet hij zijn opgedane kennis al volop in. Sinds kort verzorgt hij namelijk drie middagen in de week het sportaanbod op buitenschoolse opvang de Stokmeesterslaan in Zwolle. Een mooie samenwerking tussen Doomijn en zijn stagebedrijf FrontRow die de handen ineensloegen om nieuwe oplossingen te vinden voor het personeelstekort in de kinderopvang.
Als beweegprofessional bij FrontRow geeft Jeroen meerdere keren per week voetbaltraining aan de jeugd. Dat doet hij met veel plezier dus toen zijn stagebegeleider hem vroeg of hij mee wilde werken aan een pilot met Doomijn, twijfelde hij geen moment. Jeroen: “Dit vind ik een hele mooie stap in mijn ontwikkeling, omdat ik op deze manier mijn pedagogische kennis kan verbreden.”
Jeroen kreeg een aantal handvaten mee vanuit FrontRow, zoals het Athletic Skills Model. Dit model bestaat uit tien beweegoefeningen die in meerdere sporten gebruikt worden, zoals trappen, mikken en vallen. Hoe hij deze oefeningen terug laat komen in zijn lessen, mag hij zelf bepalen. Dat gaat soms wel even wat anders dan op een voetbaltraining. “De bso is voor de kinderen vrije tijd. Anders dan een voetbaltraining waar de kinderen naartoe komen omdat ze beter willen worden in voetbal”, legt Jeroen uit. Met name bij de jongste kinderen merkt hij dat de spanningsboog korter is. “Laatst had ik een les voorbereid maar waren ze na een half uur al afgeleid”, lacht hij. “Alles wat ik had voorbereid kwam er niet van, dus toen ben ik meegegaan in wat de kinderen wilden doen. Dat is immers het uitgangspunt van de bso.”
Ook als het niet helemaal gaat zoals gepland, probeert hij de kinderen iets nieuws te leren. “Ik ga met ze in gesprek over waarom bewegen belangrijk is en waarom we sporten. En dat je bij voetbal veel meer bewegingen maakt dan alleen trappen of mikken, maar ook valt en balanceert. Dat kun je oefenen. Dan zie ik dat er een lampje gaat branden bij de kinderen en dat vind ik mooi.”
“Sport en kinderen is een combinatie die eigenlijk best voor de hand ligt. Toch denken de meeste beweegprofessionals niet meteen aan een (bij)baan op de bso. Door deze combinatie krijgt Jeroen de kans om hieraan te proeven en natuurlijk een hoop te leren over pedagogiek. Andersom geldt natuurlijk dat de pedagogisch medewerkers van hem kunnen leren. Win-win! Een prachtige samenwerking waar we heel blij mee zijn.”
Leoné, recruiter Doomijn
Jeroen betrekt de oudere kinderen bij het geven van de lessen, zodat zij leren hoe ze een les kunnen begeleiden. “Zo hoop ik ze op een speelse manier te leren om voor een groep te staan. Als ze dat dan ooit een keer moeten doen, is het minder spannend voor ze.” Inmiddels hoeft Jeroen niet meer te vragen wie hem wil begeleiden; de kinderen staan ervoor in de rij en organiseren soms zelf de les. “Vaak bereid ik een les voor, maar niet altijd. Laatst kwamen er vier meiden naar mij toe: ‘Meester Jeroen, zullen wij anders een leuke turnles organiseren?’. Dat vind ik prachtig om te zien!”
Ook al houdt Jeroen zich voornamelijk bezig met sporten en bewegen, hij is ook pedagogisch medewerker. “Andere taken horen erbij, zoals de kinderen ophalen van school, fruit eten, gesprekken voeren met ouders en natuurlijk met de kinderen.” Zolang dat in combinatie gaat met zijn sportlessen, vindt hij dat helemaal prima. Het geeft zelfs veel voldoening. “Eén van de kinderen werd boos toen hij verloor tijdens een potje voetballen. Door in gesprek te gaan heb ik hem laten zien dat winnen en verliezen niet belangrijk is. Dat heeft hem zo goed gedaan, dat hij nu iedere keer vraagt: ‘Meester, gaan we nog een gesprekje doen vandaag?’ Dan is mijn dag helemaal geslaagd.”
In een paar weken tijd heeft Jeroen al veel geleerd. “Als ik nu een voetbaltraining geef, kijk ik eerst naar het kind en dan pas naar mijn les. Voelen de kinderen zich op hun gemak? Hebben zij plezier? Want als een kind geen plezier heeft in de training, dan leert hij er ook niks van. Plezier staat dus voorop!”