Lezen doet dromen én leren. Samen met je kind op avontuur in een verhaal helpt niet alleen bij de taalontwikkeling, maar brengt vooral veel plezier en verwondering. Het is Kinderboekenweek en daarom vroegen we onze pedagogisch professionals naar hun favoriete boeken voor ouders en kinderen (van 0-12 jaar). Lees hier alle inspirerende boekentips.
Ingrid – VE coach:
Boek: We hebben er een geitje bij!
Waarom dit boek?
‘Dit is herkenbaar voor kinderen vanwege de kinderboerderijdieren die de meeste kinderen regelmatig zien. Er is veel over het boek te vinden op het internet rondom dit boek. Daarmee kunnen er veel interactieve dingen rondom het boek gedaan worden, dat maakt het extra leuk. Zo is er op youtube bijvoorbeeld een liedje over het boek.’
Anjutta – Activiteiten consulent
Boek: Fogul
Waarom dit boek?
‘Het boek bevat prachtige, grappige gedichtjes over vogels op een bijzonder eigenwijze manier. Het is geïllustreerd met schilderingen van een dorpsgenoot van mij. De vogels worden heel realistisch weergegeven en dat helpt kinderen de vogels herkennen en zich verbinden met de natuur.’
Annemieke – VE coach:
Boek: De held van alle helden
Waarom dit boek?
‘Het gaat over helden, en kun je ook een held zijn als je anders bent dan anderen? Bijvoorbeeld een ridder die bang is voor spinnen, of een oma die ballerina wil worden?
Dit boek laat je zien dat dat kan. Het is vanuit een andere invalshoek kijken naar helden en het helpt kinderen omdat ze kunnen zien: ‘Ik kan hele heldhaftige dingen doen, ook al ben ik niet perfect.’
Desiree – Pedagogisch beleidsmedewerker
Boek: Ik kies voor mijn talent
Waarom dit boek?
‘Het gaat over de definitie van talent die Luk Dewulf hanteert. Het gaat niet over dat je ergens heel goed in moet zijn, maar dat je iets doet waardoor je de tijd vergeet en je laadt er helemaal van op. (Je komt in een flow toestand). Er zitten kaartjes bij van 39 talenten. Er zijn trouwens kaartjes voor volwassenen en kinderen. Iedereen heeft talent. Ook kinderen die bijvoorbeeld slecht zijn in rekenen of taal ontdekken dat er meer dingen zijn daarnaast en waar ze gewoon wel goed in zijn. Door die kaarten ontdekken de kinderen die talenten en dat geeft ze zelfvertrouwen, veerkracht en maakt ze weerbaar. Bij Doomijn kijken wij ook zo naar talenten en gaan daar graag over in gesprek met kinderen, dit boek helpt daarbij.’
Judith – Pedagogisch coach:
Boek: Monki
Waarom dit boek?
‘Het is het ultieme boek waarin je afhankelijk van de plaatjes je eigen verhaal kan verzinnen. Het is een rijk boek waarin je, doordat er geen letters zijn, een eigen invulling kan geven aan het verhaal. Je kunt er alle kanten mee op, creatieve vakken, muziek vakken, op kindniveau en kinderen kunnen zelf vertellen aan de hand van die plaatjes. Je kunt er al je creativiteit in kwijt. Je kunt er gewoon helemaal op los gaan doordat er geen geschreven tekst is. Dat maakt dat je fantasie de vrije loop kan krijgen.’
Harma – Consulent evenementen
Boek: De dappere Ridster
Waarom dit boek?
‘Het zijn allemaal korte spannende en grappige verhalen, dus het is makkelijk voor te lezen, maar wel om echt tijd voor te nemen. De bovenbouw kan het boek zelf wel lezen maar voor de onderbouw is het een geschikt voorleesboek. Het heeft mooie sprekende illustraties. De ridster is heel stoer en vriendelijk en kan zich snel verplaatsen in wat anderen nodig hebben. Ze komt op voor anderen en stort zich in allerlei avonturen, waarin ze de maatschappij helpt op geheel eigen wijze. Het boek is daarom heel geschikt om gesprekken te voeren met elkaar over hoe jij kunt bijdragen op je eigen manier.’
Frouk – Pedagogisch coach:
Boek: Lampje
Waarom dit boek?
‘Het pakt je vanaf bladzijde 1. Het is sprookjesachtig, magisch, spannend en niet doorsnee. Het is een aanrader omdat het een modern sprookje is waarin kinderen alle emoties terugzien en daarover leren en zich misschien er in herkennen.’