Ik heb hulp nodig bij kinderopvangtoeslag aanvragen of veranderen, waar kan ik terecht?
Heb je hulp nodig bij kinderopvangtoeslag aanvragen, een wijziging doorgeven of iets anders? Er zijn verschillende organisaties die je hierbij kunnen helpen. Je vindt de organisatie bij jou in de buurt op deze site.
Mijn kind heeft een allergie of heeft medische zorg nodig, kan het opvang krijgen bij Doomijn?
De meeste kinderen die medische zorg nodig hebben, kunnen opvang krijgen bij Doomijn. Bij een allergie houden we rekening met de afspraken die we samen met jou hebben gemaakt tijdens de kennismaking. Dit is vastgelegd in het dossier van jouw kind, zodat iedere pedagogisch medewerker op de locatie van jouw kind hiervan op de hoogte is. Bij medische zorg of medicijnen: stem samen met de pedagogisch medewerker af wat wij tijdens de opvang mogen en kunnen doen. Het toedienen van medicijnen of zelfzorgmiddelen gaat in overleg. Als de pedagogisch medewerkers van een locatie dit kunnen doen, is het nodig dat je als ouder schriftelijk toestemming geeft. Hiervoor teken je het formulier Overeenkomst geneesmiddel/zelfzorgmiddel. Dit kan op de locatie. Medische handelingen worden niet door pedagogisch medewerkers uitgevoerd, maar een kinderverpleegkundige of andere bevoegde volwassene is welkom om de medische handeling uit te voeren op de opvang. Kan je kind onverwachts in een medische risicosituatie komen? Bijvoorbeeld vanwege epilepsie of een gevoeligheid voor koortsstuipen? Dan horen we dit graag, zodat we duidelijke afspraken kunnen maken.
Hoe gaat Doomijn om met vaccinaties?
Voor de start van de opvang van je kind vragen we je of je kind het Rijksvaccinatieprogramma volgt. Op deze manier hebben wij inzicht in hoeveel kinderen op de opvanglocatie van je kind gevaccineerd zijn. Dit is voor ons en de GGD belangrijke informatie als er een ziekte uitbreekt: het maakt het mogelijk om de juiste adviezen te geven. Volgt je kind het Rijksvaccinatieprogramma niet, krijgt je kind bepaalde vaccinaties wel of niet of wil je informatie over de vaccinaties van je kind niet met ons delen? Dan kun je dat laten weten. Krijgt je kind geen vaccinaties, dan kun je ook opvang afnemen bij Doomijn. Wij volgen hierin de adviezen van het RIVM en de overheid. We staan, net als onze brancheorganisatie BK, voor een kinderopvang die veilig is voor alle kinderen. Door bijna iedereen te vaccineren komen ziektes minder voor en is iedereen beschermd: ook baby’s die nog te jong zijn voor een prik of kinderen waarbij een vaccinatie niet goed werkt. Ze zijn dan beschermd door de immuniteit van de groep. Zo worden de risico’s voor alle kinderen in Nederland zo klein mogelijk. Meer lezen kan op rijksvaccinatieprogramma.nl.
Zitten luiers bij de prijs inbegrepen?
Als je kind naar een kinderdagverblijf van Doomijn gaat zitten luiers inbegrepen bij de prijs. Bij de peuterspeelzaal is dit niet het geval.
Wat doet de oudercommissie en hoe meld ik mij hiervoor aan?
Wil jij bijdrage aan de kwaliteit van de opvang en actief betrokken worden? Dan is het misschien wel wat voor jou om bij de oudercommissie van jouw opvang te gaan. Een oudercommissie behartigt de belangen van alle ouders van de kinderen op de opvang. Zij geven (gevraagd en ongevraagd) advies om de kwaliteit van de opvang te bewaken en te verbeteren. Ook de communicatie naar ouders speelt hierin een rol. Als lid van de oudercommissie praat je mee over beleid en over de mate van betrokkenheid van ouders bij verschillende kwesties. Een oudercommissie vertegenwoordigt alle ouders. In die vorm werk je samen met Doomijn aan goede opvang. Neem contact op met een van de pedagogisch medewerkers of de manager van jouw locatie om je aan te melden voor de oudercommissie of centrale cliëntenraad (ccr).
Wat zijn de algemene voorwaarden?
Die vind je via deze link.
Op welke officiële feestdagen is Doomijn gesloten?
Klik hier voor een overzicht van de sluitingsdagen op officiële feestdagen bij Doomijn.
Hoe kom ik bij het ouderportaal: mijndoomijn?
Download de app. Vul 'Doomijn' in bij de url en klik op 'volgende'. Log in met de gegevens die je via de mail ontvangen hebt.
Wat krijgt mijn kind te eten en te drinken?
Als je kind naar een kinderdagverblijf van Doomijn gaat zit (fles)voeding bij de prijs inbegrepen. Bij de peuterspeelzaal* en bij de bso zit alleen de voeding inbegrepen. Deze gezonde voeding is helemaal afgestemd op de doelgroep vanuit het voedingsbeleid van Doomijn. * Welke voeding inbegrepen is, verschilt per peuterspeelzaal. Voor actuele informatie verwijzen we je graag door naar de afdeling Klantadvies.
Wat kost kinderopvang bij Doomijn?
De daadwerkelijke kosten zijn afhankelijk van je inkomen. Bereken je kosten snel en eenvoudig via onze rekentool.
Wat moet ik doen als ik een opmerking of klacht heb?
Je kan het beste als eerst jouw vraag en/of klacht met de manager van jouw locatie bespreken. Zij hoopt deze in alle tevredenheid op te lossen. Is dit niet het geval of is de klacht van dusdanige aard en omvang dat je deze niet wilt bespreken met de manager? Dan kun je een formele klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van Doomijn. Zij is te bereiken via email: klachtenfunctionaris@doomijn.nl. Mocht de interne behandeling van de klacht niet leiden tot een bevredigende oplossing dan kan je je richten tot Klachtloket Kinderopvang of het geschil aanmelden bij De Geschillencommissie in Den Haag. Download klachtenreglement
Hoe is het contact met ouders geregeld?
Wij laten je graag zo veel mogelijk meegenieten van wat jouw kind bij ons beleeft. Via het ouderportaal houden wij je op de hoogte van hoe jouw kind de dag beleeft door middel van een persoonlijk dagboek. Bij het brengen en halen zorgen we er voor dat er gelegenheid is om informatie met je uit te wisselen. Daarnaast ontmoeten we je graag tijdens persoonlijke gesprekken zoals ouderavonden of 10 minuten gesprekken én houden wij je op de hoogte via nieuwsbrieven via het ouderportaal.
Is er extra ondersteuning voor mijn kind in de kinderopvang?
Soms is het voor een kind om sociale of medische redenen nodig om extra ondersteuning te krijgen. Wij hebben verschillende mogelijkheden om ondersteuning te bieden, denk bijvoorbeeld aan begeleiding vanuit Kinderopvang Plus of begeleiding op het gebied van taal met het VE-programma. Als het nodig is, werken we daarbij samen met andere organisaties. Neem contact op met Klantadvies voor meer informatie.
Welke soorten opvang zijn er?
Wij bieden kinderopvang aan in de leeftijd van 0 tot 13 jaar. Op het kinderdagverblijf geldt een leeftijdscategorie van 0 tot 4 jaar, op de peuterspeelzaal 2 tot 4 jaar en de buitenschoolse opvang biedt opvang aan kinderen vanaf 4 tot 13 jaar. Op sommige locaties is er ook nog de mogelijk om te kiezen voor voorschoolse opvang van 07.30 tot 08.30 uur of tussenschoolse opvang (tijd per school verschillend).
Waarvoor gebruik je het LRK nummer? En waar vind ik deze?
In het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP) worden alle kinderdagverblijven, buitenschoolse opvanglocaties, gastouderbureaus en gastouders geregistreerd die voldoen aan de kwaliteitseisen van de Wet Kinderopvang. Ouders hebben alleen recht op kinderopvangtoeslag wanneer ze gebruik maken van kinderopvang door een organisatie die over een geldige LRKP-registratie beschikken. Kijk voor meer informatie op het landelijk register kinderopvang